Spirulina, essentiele basis voor je dagelijkse gezondheid

Waarom zou Spirulina in je dagelijkse eetpatroon moeten zitten?

Spirulina is een alg die haar naam te danken heeft aan haar spiraalvorm.Het is één van de oudste levensvormen van onze planeet enwordt al eeuwen gebruikt als voedingsmiddel, door Azteken in Zuid Amerika, maar ook in Afrika werd het als basis gebruikt voor voeding. Spirulina wordt op dit moment ook onderzocht om als voeding te dienen voor astronauten die in de toekomst langeafstandsmissies gaan ondernemen. Kortom, dit algje is enorm voedingsrijk en vormt een uitstekende basis voor een goede gezondheid.

Wat maakt Spirulina zo gezond?

Spirulina bestaat voor 60-70% uit eiwitten en is zo 1 van de rijkste eiwitvoedingsbron op aarde.

In de tabel hieronder hebben we ontleed welke vitamines, mineralen en vetzuren (eiwitten) er in spirulina voor komen.

Vitamines Mineralen essentiele vetzuren non -essentiele vetzuren 
Vitamine AvCalciumvIsoleucinevGlutamine 
Vitamine B1vChroomleucinevAlaninev
Vitamine B2vChloridelysinevArgininev
Vitamine B3vFluorideMethioninevAspartic zuurv
Vitamine B5vFosforvFenylalaninevCystinev
Vitamine B6vIJzervThreoninevGlutaminezuurv
Vitamine B8JodiumvTryptofaanvGlycinev
Vitamine B11KaliumvValinevHistidinev
Vitamine B12vKoperv Prolinev
Vitamine CvMagnesiumv Serinev
Vitamine DMangaanv Tyrosinev
Vitamine EvMolybdeen Asparagine 
Vitamine KvNatriumv Selenocysteine 
Bèta-caroteenvSeleenv Pyrrolysine 
  Zinkv    
  

Vitamines in Spirulina

Vitamine A

De ‘anti-infectie vitamine’’.Heeft een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees

Bètacaroteen is een precursor voor vitamine A, deze voorloper kan opgeslagen worden in de lever en wordt omgezet naar vitamine A.

Spirulina bevat 7 van de 8 vitamine B-complex

Vitamine B1 (thiamine). Vitamine B1 is betrokken bij de verbanding van koolhydraten voor energie. Het heeft ook nog een rol in het zenuwstelsel en is belangrijk voor het functioneren van het hart.

Vitamine B2 ofwel riboflavine speelt ook een rol in het zenuwstelsel de spijsvertering en de energiehuishouding. Ook is het van belang voor een gezonde huid en het gezichtsvermogen. Vitamine B2 draagt bij aan de bescherming van de cellen in het lichaam tegen oxidatieve schade.

Vitamine B3 ofwel niacine, nicotinezuur, nicotinamide speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het van belang voor een gezonde huid.

Vitamine B5  Vitamine B5 speelt net als B1 een belangrijke rol bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het draagt bij aan de voorziening van energie. Daarnaast is het van belang bij de vorming van een aantal hormonen en zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel. 

Vitamine B6  ofwel pyridoxine is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen en energievoorziening. Vitamine B6 zorgt verder voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Foliumzuur (vitamine B11) Foliumzuur is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en imuunsysteem. Ook Foliumzuur heeft een rol bij de vorming van rode bloedcellen net als B6, het erfelijk materiaal (DNA) en gezonde groei tijdens de zwangerschap. Ook is het erg belangrijk bij de deling van de cellen tijdens de groei, daarom wordt het veel aangeraden bij zwangere vrouwen: foliumzuur verlaagt de kans op de geboorte van een kind met een open ruggetje. Daarnaast verlaagt foliumzuur het homocysteïnegehalte van het bloed. Een hoog homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Vitamine B12 in spirulina fluctueert  Vitamine B12 wordt voornamelijk gehaald uit vlees (cobalamine) Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede. Het is van belang voor een goede weerstand. Betrokken bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan de energievoorziening. Verder speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur.. Ook spirulina heeft een mate van B12 en wordt daarom ook door veel vegetariers ingezet als voedingsupplement bij tekort aan vlees

Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine en staat bekend om haar rol voor een goede lichamleijk weerstand. Het is betrokken bij de huishouding van gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Het zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en draagt bij aan de energievoorziening. Vitamine C is verder een antioxidant en beschermt het lichaam samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. Ook bevordert vitamine C de opname van ijzer.

Vitamine E (tocoferol), een vetoplosbare vitamine, speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Ook is het belangrijk voor de weerstand. Vitamine E is een antioxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen.

Vitamine K  een vetoplosbare vitamine, is nodig voor bloedstolling, maar ook voor de botstofwisseling. Pasgeboren baby’s (tot en met drie maanden) krijgen extra vitamine K toegediend om bloedingen te voorkomen. Zelf kunnen zij dit nog niet aanmaken.

Vetzuren in Spirulina

Alle 8 essentiele aminozuren zijn te vinden in Spirulina:

ISOLEUCINE: is vereist voor een optimale groei, ontwikkeling van intelligentie en een juist  stikstofbalans in het lichaam, het wordt ook ingezet om andere niet-essentiële aminozuren te synthetiseren.

LEUCINE: Stimuleert de hersenfunctie, verhoogt de spierkracht.

LYSINE: Bouwsteen voor antistoffen, versterkt de bloedsomloop en handhaaft de normale groei van cellen.

METHIONINE: essentieel lipotroop (vet- en lipidemetaboliserend) aminozuur dat de gezondheid van de lever onderhoudt. Een anti-stressfactor, kan kalmeren werken

FENYLALANINE: belangrijke stof voor de schildklier voor de productie van thyroxine, wat de stofwisseling stimuleert.

THREONINE: verbetert de spijsvertering en darmflora

TRYPTOFAAN: verhoogt de inzet van B-vitamines in het lichaam, verbetert de gezondheid van de zenuwen en de stabiliteit van de emoties. Bevordert het gevoel van kalmte.

VALINE: helpt bij spiercoördinatie.

Daarnaast bevat Spirulina 10 van de 14 niet-essentiële aminozuren.

“Niet-essentieel” betekent niet dat deze aminozuren niet nodig zijn voor het lichaam, maar geeft alleen aan dat het lichaam ze zelf kan aanmaken als dat nodig is.

ALANINE: versterkt de celwanden.

ARGININE: is van belang voor de seksuele gezondheid van mannen sperma bestaat voor 80 procent bestaat uit arginine. Helpt ook om het bloed te ontgiften.

ASPARTIC ACID: Helpt transformatie van koolhydraten in cellulaire energie.

CYSTINE: Helpt met  de gezondheid van de alvleesklier, stabiliseert de bloedsuikerspiegel en koolhydraatstofwisseling. wordt gebruikt om sommige symptomen van voedselallergie en intolerantie te verlichten.

GLUTAMINEZUUR: Samen met glucose, een van de belangrijkste brandstoffen voor de hersencellen. wordt gebruikt om het verlangen naar alcohol te verminderen en de geestelijke gezondheid te stabiliseren.

GLYCINE bevordert het gebruik van energie en zuurstof in cellen.

HISTIDINE: versterkt zenuwrelais, vooral in de gehoororganen. Wordt gebruikt om sommige gevallen van doofheid terug te draaien.

PROLINE: Een voorloper van glutaminezuur.

SERINE: Helpt bij het vormen van de beschermende vet- omhulsels rond zenuwvezels.

TYROSINE: vertraagt ​​veroudering van cellen en onderdrukt hongercentra in de hypothalamus. Kan worden gesynthetiseerd uit fenylalanine. Betrokken bij de juiste kleuring van haar en huid, inclusief bescherming tegen zonnebrand.

Gechelateerde mineralen in Spirulina

Spirulina bevat essentiële mineralen en sporenelementen die uit het groeimedium zijn geabsorbeerd in gechelateerde, gemakkelijk te absorberen vormen. Gechelateerd betekent dat de mineralen zich aan een aminozuur hebben gebonden waardoor het lichaam ze makkelijker opneemt en gebruikt dan geisoleerde mineralen.

Kalium: een cruciaal mineraal dat de balans van lichamelijke elektrolyten reguleert, in een soort wisselspanning. Een tekort kan hartstilstand, hypertensie, bijnieruitputting en spierinstorting veroorzaken.

Calcium: Het meest voorkomende mineraal in het lichaam, het is vooral belangrijk voor de bot- en tandgezondheid, maar is ook betrokken bij neurale transmissies naar de spieren. Spirulina levert ongeveer evenveel calcium, gram voor gram, als koemelk.

Zink: het draaipunt van meer dan dertig vitale enzymatische reacties, met ingrijpende gevolgen voor de geestelijke gezondheid, huidtint, prostaatfunctie en genezingscapaciteit.

Magnesium Een tekort kan leiden tot spasmodische spieraandoeningen, inclusief hartonregelmatigheden. Helpt bij de assimilatie van vitamine C, B-vitamine complex en eiwitten.

Mangaan Activeert enzymsystemen, samen met zink. Bevordert de activiteit van neurotransmitter acetylcholine en helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Selenium Oorspronkelijk gedacht dat het een giftige zware metalen was, maar nu bekend is dat het essentieel is voor een goede gezondheid. Het vertraagt ​​veroudering, heeft een positieve invloed op oxidatieve stress en vorming van vrije radicalen, vermindert het toxische effect van kankerverwekkende stoffen en verbetert de hartefficiëntie.

Ijzer Bevordert de vorming van hemoglobine, het zuurstofhoudende bloedpigment dat wordt aangetroffen in gezonde rode bloedcellen. IJzertekort komt het meest voor bij vrouwen in hun reproductieve jaren.

Fosfor Het op een na meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam, het wordt in vrijwel elke cel aangetroffen. Functies met calcium om de botdichtheid te behouden. Helpt bij het verteren van koolhydraten en de B-vitaminen niacine en riboflavine.

Koper zorgt dat ijzer wordt vastgelegd in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed, en speelt zodoende een rol bij het zuurstoftransport in het lichaam. Ook is koper betrokken bij de pigmentatie van huid en haar en bij bindweefsel- en botvorming. 

Natrium is nodig voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk,samen met het mineraal kalium. Natrium en Kalium zorgen op celgrootte voor een spanningsverschil waardoor calciumflow in cellen mogelijk gemaakt wordt.

Calcium468 mg
Fosfor961 mg
ijzer87.4 mg
jodium142 µg
Magnesium319 mg
Zink1.45 mg
Selenium25.5 mg
koper0.47 mg
Kalium1660 mg
Mangaan3.26 mg
Natrium641 mg

De voedingssamenstelling van spirulina kan variëren afhankelijk van de groeiomstandigheden.

Het jodiumgehalte kan bijvoorbeeld variëren tussen zoetwater en zoutwater gekweekte spirulina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *