Toont alle 3 resultaten

Mangaan: wat is het en waar is het te vinden?

Mangaan is een sporenelement dat nodig is voor het goed functioneren van ons lichaam en wordt niet door het lichaam aangemaakt. Het moet dus noodzakelijkerwijs door voedsel worden geleverd. De mangaanbehoefte van ons lichaam wordt geschat tussen 1 en 2,5 mg per dag. De opname vindt plaats via voeding en vanuit de darm.


De voordelen van mangaan


Het activeert veel enzymatische systemen door de werking van vrije radicalen te beperken en voorkomt zo celveroudering.
Het draagt ​​bij aan de goede werking van het vetmetabolisme (in het bijzonder door cholesterol te reguleren), aan de synthese van bindweefsel en aan de regulatie van glucose in het bloed.
Het reguleert allergieën door het immuunsysteem te versterken.
Het draagt ​​bij aan de productie van geslachtshormonen, hun activiteit en de melkstroom na de bevalling.
Het helpt de botintegriteit te behouden. Het bevordert de afscheiding van acetylcholine, een vitale neurotransmitter in het functioneren van de hersenen (geheugen, concentratie, actie).

Welke voedingsmiddelen bevatten mangaan?

We vinden dit in granen, noten, avocado, kaneel, banaan, ananas, groene groenten, gember, sojabonen. En ook in sommige mineraalwaters: de inhoud staat vermeld op de etiketten. Thee bevat er ook veel van. En is kaneel gezond? Absoluut! Doe eens een paar stokjes kaneel in je thee, heerlijk gezond! Een gevarieerde mangaan voeding die voldoende plantenrijk is, kan voorzien in de dagelijkse behoeften van het lichaam. Ook chlorella pyrenoidosa poeder of pyrenoidosa chlorella bevatten dit bestanddeel. In sommige situaties zijn speciale supplementen echter noodzakelijk. Dit is bijvoorbeeld het geval voor atleten die hun gewrichten moeten versterken, of voor kinderen en adolescenten om bepaalde groeipijnen te verzachten.